Институтът за пътна безопасност се обръща към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закон за публичните финанси, взима и управлява в “единната сметка” излишъците от Фонда за безопасност на движението. Към края на 2023 година по сметката на фонда би трябвало да има налични повече от 423 милиона лева.
В Наредбата за управление на фонда е записано, че приходите се набират от глоби за нарушения, заснети с технически средства. Средствата от фонда се разходват за нуждите на МВР. За периода 2022-2023 година от фонда са изразходени около 33 милиона лева за камери, консумативи и софтуер. Това представлява по-малко от 8% от наличните средства във Фонда, информират от ИПБ, като цитират данни на МВР.
За периода 2022-2023 година безопасността по пътищата не се е подобрила. Пътнотранспортният травматизъм продължава да е един от най-високите в ЕС. Транспортната система на България се характеризира с изключително опасна пътна инфраструктура, неефективен контрол и високи нива на корупция. Свидетели сме как отговорните институции непрекъснато се оплакват от липсата на ресурси/пари за реализиране на политики в пътната безопасност, подчертават експертите в писмото си.
Според тях гражданите с пълно основание негодуват и не заплащат глобите си, защото те не виждат резултатите, които сте им обещали.
“Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за НЕКАДЪРНОСТ или нещо друго. Изразходваните средства от фонда до този момент са минимални и единствено за доставяне на техника, с която да се събират повече пари. Управлението на Фонда за безопасност на движението много прилича на управлението на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика ѝ – министърът на финансите”, пише в позицията на ИПБ.
Данните показват, че за последните 9 месеца са издадени електрони фишове за превишена скорост за над 120 милиона лева, като за същия период са събрани повече от 72 милиона лева, без това да повлияе по никакъв начин на пътнотранспортния травматизъм.
“Това е национален рекорд за налагане на глоби. Залагането на капани по пътищата на България се е превърнало в държавна политика, целяща да събира пари от българските граждани, за да се подпомогне изпълнението на бюджета. Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен. Ако това не се случи ще организираме информационна кампания, чрез която да достигнем до всеки шофьор, за да се противопоставим на финансовото издевателство от страна на Министерство на финансите”, завършва писмото на ИПБ до МВР и МФ.