https://ruse.news/wp-content/uploads/2022/09/ruse-1148h90.png
https://ruse.news/wp-content/uploads/2022/09/ruse-1148h90.png
https://ruse.news/wp-content/uploads/2022/09/ruse-1148h90.png
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
НачалоОбществоИПБ настоява за президентско вето върху промените в Закона за движение по...

ИПБ настоява за президентско вето върху промените в Закона за движение по пътищата

Новите промени в Закона за движението по пътищата са „узаконен произвол и бизнес с глоби вместо реални мерки за безопасност“. Това твърдят в свое писмо от Института за пътна безопасност (ИПБ), като то е изпратено до президента Румен Радев с настояване на поправките в закона да се наложи вето. „Връщането му за ново обсъждане не е в интерес на шофьорите, а в интерес на правовата държава, здравия разум и истинската, а не привидна борба за безопасност по пътищата“, гласи позицията.

Кои са основните акценти в новите промени?

След 11 часа парламентарен маратон на 23 юли Народното събрание гласува на второ четене промените в Закона за движение по пътищата. По-миналата седмица депутатите не успяха да приемат всички поправки поради липса на кворум.

Най-важните промени са:

  • Толкамерите вече ще засичат средна скорост на около 50 участъка по магистралите и скоростните пътища, които ще бъдат определени впоследствие;
  • Остава ограничението от 140 км/ч за движение по магистралите;
  • Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не сме платили всички глоби по електронни фишове;
  • Камерите на общините ще бъдат директно свързани със системата на МВР;
  • Небрандирани патрулки с униформени служители излизат на пътя и те не само ще засичат превишена скорост, но и ще имат право да глобяват;
  • Шофиране в извънградски условия с над 40 км/ч над разрешеното води до глоба от 600 лева и отнемане на свидетелството за управление на МПС за 2 месеца.
    Увеличение на глобата за шофиране без документи – от досегашните 10 на 30 лева.
    Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще струват 150 лева.
  • Тротинетките да се използват само в светлата част на деня, да бъдат регистрирани и водачите да имат задължителна застраховка „Гражданска отговорност“. Ще се наказва и всеки родител с глоба в размер на 500 лв., който допуска използването на индивидуално електрическо превозно средство за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, от ненавършило 16-годишна възраст дете.

Въпросите без отговор

Последните промени в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), приети от Народното събрание, „не са реформа, а опасен законодателен експеримент за сметка на всички български граждани. Вместо да решат натрупаните с години проблеми, тези текстове създават нови абсурди, които превръщат закона в капан за шофьорите и в източник на приходи за администрацията“, смятат от Института за пътна безопасност. Ето какво твърдят те:

„1. „Средна скорост“ – неясно понятие за сигурни глоби

Въвежда се санкция за превишаване на т.нар. „средна скорост“ в „определен участък от пътя“. Тази разпоредба е съзнателно недописана и създава огромна правна несигурност. Законът не казва:

● Кой и как ще определя тези участъци?

● Как ще бъдат обозначавани те, за да знаят водачите, че са в зона за контрол?

● Как ще се изчислява допустимата средна скорост, ако в участъка има няколко различни ограничения (например 90 км/ч, после 60 км/ч заради ремонт, после пак 90 км/ч)?

Този законодателен пропуск е умишлен. По време на дебатите в парламентарната комисия е било отхвърлено предложение, което е целяло да внесе яснота по тези въпроси. Така всеки шофьор може да бъде превърнат в нарушител, без дори да подозира, а администрацията получава неограничена свобода да тълкува правилата, както намери за добре.

2. Общинските камери – превръщане на безопасността в бизнес

Законът дава право на общините да поставят собствени камери и да прибират 50% от събраните глоби. Това е рецепта за злоупотреби, защото създава пряк финансов стимул за общините не да подобряват пътната безопасност, а да генерират максимален брой глоби. Вместо превенция, целта става печалба. Това поставя и фундаменталния въпрос: защо една община да работи за намаляване на нарушенията, ако бюджетът ѝ зависи от тях?

Освен това прехвърлянето на контрола върху 265 общини с различен административен капацитет ще доведе до пълен хаос и неравно третиране на гражданите.

3. Нов хаос върху старата разруха: Проблемът с електронните фишове

Всички тези нови абсурди се въвеждат, без да се решат старите. Системата на електронните фишове е толкова порочна и неясна, че от години създава противоречива съдебна практика. Проблемът е толкова сериозен, че в момента двете върховни съдилища – ВКС и ВАС – са се заели с решаването му чрез съвместно тълкувателно дело № 4/2023 г.

Вместо да изчака решението на съда и да поправи доказано неработещата уредба, законодателят добавя към нея ново и неясно по съдържание наказание – това за „средна скорост“. Това е проява на институционално неуважение и гарантира само едно: още повече объркване, още повече съдебни дела за сметка на гражданите и нулев ефект върху безопасността.

В заключение: Тези промени не са за безопасност. Те са за пари и за удобство на администрацията. Докато никой не носи отговорност за лошите пътища, липсващата маркировка и неадекватната сигнализация, вината ще продължава да се прехвърля единствено върху шофьора“, завършват от ИПБ писмото си до президента Румен Радев.

Подобни статии

КОМЕНТИРАЙ

Моля, въведете вашия коментар!
Моля, въведете името си тук

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
X