Понеделник, 9 ноември 2026 · Русе

Новини от Русе и региона

Подкасти
Русе сега

Надзорният съвет на НОИ обсъжда ръст на пенсиите през 2027 г.

Проектобюджетът за 2027 г. предвижда увеличение на пенсиите, осигурителния доход и обезщетенията за безработица и майчинство.

9 ноември 2026, 04:59 1 мин четене
Надзорният съвет на НОИ обсъжда ръст на пенсиите през 2027 г.
Снимка БГНЕС

Надзорният съвет на Националния осигурителен институт ще обсъди проектобюджета на Държавното обществено осигуряване за 2027-а година. В него е заложен ръст на максималния осигурителен доход от сегашните 2300 евро на 2400 евро, по-високи минимални и максимални обезщетения за безработица, както и 450 евро майчинство за втората година. Предвижда се ръст с 6,4 на сто на минималните осигурителни прагове.

От 1 юли пенсиите, включително максималната, ще се повишат по швейцарското правило с между 7 и 8 процента.

В проектобюджета е заложен минимален осигурителен доход на самоосигуряващите се от 660 евро – колкото минималната работна заплата. Минималните осигурителни доходи по основните икономически дейности и квалификационни групи професии се актуализират от 1 януари 2027-а година, като размерите им от 2026-а година се увеличават с ръста на минималната заплата, който е 6,4 на сто.

Така например, за ръководителите този доход е между 996 и 1375 евро, за специалистите е 879 евро, а за машинни оператори и монтажници – 703 евро. За държавните служители и заетите по Закона за съдебната власт се предвижда промяна в разпределението на осигурителните вноски между осигурителя и осигурените в съотношение 60:40 за фондовете „Общо заболяване и майчинство“ и „Безработица“.

От 1 юли догодина минималната пенсия става 374.62 евро, а максималната – 1874 вместо сегашните 1738.40 евро. Предвижда се средната пенсия за 2027-а година да достигне 587.70 евро. Ако се върнат по-рано на работа, майките ще получават 75 процента от обезщетението си за втората година, а не 50 на сто, както е сега.

Минималното дневно обезщетение за безработица се повишава от 9.21 на 13 евро, а максималното – от 54.78 на 60.76 евро. Еднократната помощ при смърт на осигурен става 660 евро вместо сегашните 276.10 евро.

Теми: Държавно обществено осигуряванемайчинствоНационален осигурителен институтобезщетения за безработицапенсиипроектобюджет за 2027 г.

Още по темата

Всички →
X